Filippa K er det svenske firma, som blev grundlagt i slutningen af det nittende århundrede af Filippa Knutsson og Patrik Kihlborg. I de dage var Patrik og Filippa ægtefæller, og grundideen blev skabt ved spisebordet i deres fælles hjem i skønne Stockholm. Efter et antal år ved designbordet i sin fars jeans produktion, Gul & Blå, besluttede hun at forsøge sig med sit personlige mærke med vægt på det look hun brændte for – og stadig brænder for i dag. Tanken bag firmaet kommer fra Filippa Knutssons egne erfaringer, hvor skellene mellem job og fritid ofte flyder sammen. Som følge af det nærede hun et ønske om at skabe en tøjlinje, som havde den helt rigtige balance mellem sofistikeret og komfortabelt. Historien begyndte med et simpelt par stretchjeans – mange år før, der andre steder blev lavet cowboybukser med stretch. Resten af hendes styles lagde vægt på modeller, som var tidløse og som tages frem igen og igen, på grund af, at sidder som de skal og er lavet i høj kvalitet. I ’11 besluttede designeren at stoppe og overdrage arbejdet til nye hænder, så hun selv kunne få en tiltrængt pause og tilbringe tid med sin familie og sig selv. Pausen varede seks år, hvor der blev virket intenst og intentionelt på at videreudvikle mærkets ide om ’Stil, enkelhed og kvalitet’. I ’17 forkyndte brandet dog, at Filippa ville komme retur til stillingen som designer og fremvise sin nye kollektion i slutningen af ’18. I øjeblikket har firmaet over femogtyve år på bagen som en favorit for begge køn, som er vilde med den stilrene og klassiske style og ideen bag firmaet er endnu ligeså centralt, som det var i begyndelsen. Når man køber få stykker tøj i god kvalitet frem for utallige dele i ringere kvalitet, kan man skabe en lækker garderobe, der består udelukkende af tøj vi foretrækker og af den grund vælger igen og igen. I kraft af sin tilbagevenden ønsker designeren at gøre ideen bag kollektionen endnu mere klar i de kommende år.
Læs mere